Антонина Стоянова направи фурор с изложба в Рим

Проектът на фондация „Ценности“ представи изискано съчетание на история и високи технологии в Музео ди Рома

Бившата първа дама Антонина Стоянова представи при небивал успех в Рим изложбата „България през стъклото на времето“. Повече от 300 ценители аплодираха проекта на фондация „Ценности“ при тържественото откриване, защото той разказва история, която обхваща три века и няколко поколения от старозагорския род Близнакови.  През 19-и век Марко Близнаков е изпратен от княз Фердинанд да специализира пристанищно дело в Триест. Там той среща любовта в лицето на състоятелната Петронила Венециани, която последва мъжа си в България, докато участва в създаването на Бургаското пристанище.

Завръщайки се в Триест, Марко става почетен консул на България в Италия и поръчва уникални стъклени плаки (дядото на диапозитива), с които да изнася сказки за красотите на родината си. Синът му Никола, наследява родолюбието, почетното консулство и плаките като семейно съкровище. Дъщеря му Надежда Близнаков решава да подари реликвите на прародината си и избира фондацията на Антонина Стоянова – „Ценности“.

Самата Надежда Близнаков Де Микели Витури в момента е на 95, но бистрият й ум изумява с цитирането на дати, факти и няколко български думи в документалния филм „Съкровище в сърцето“ на Ирина Дилкова и Милена Кънева, който се прожектира в специално декориран със старинни килими и столове салон. Идеята е да  пренесе зрителите във „Венециани“, където известният италиански писател Итало Звево (баджанак на Близнаков) кани своя приятел Джеймс Джойс да поживее за вдъхновение. Като благодарност за гостоприемството, той преподава английски на дъщерите на Марко.

Омагьосан от красивата история, Музеят на Рим, който принадлежи на общината, предоставя на фондация „Ценности“ безплатно три зали за цял месец (от 12 декември до 12 януари). Проекта подкрепят и от Столична община в София и посетителите могат да видят архивни снимки от българската столица, съчетани със съвременни кадри на фотографа Евгени Димитров.

Христо Стоичков разглежда каталога на изложбата пред Музео ди Рома.

Но център на изложбата са уникалните стъклени плаки, чиито оригинали са поставени в специално проектирани и осветени постаменти. Кураторите Ирина Дилкова и Милена Кънева преосмислят българския изложбен проект в мултимедийно измерение. Новият прочит ще изненада италианската публика с виртуална реалност, QR кодове и триизмерни проекции. Старите стъклени плаки оживяват в модерна технологична форма в контраст с битовите им сюжети. И така увеличават и без това силното им емоционално въздействие. Румен Димитранов aрт директор на изложбата и каталога към нея, и Георги Христовса автори на визията и на интерактивното пресъздаване. Чрез него Розовата долина „благоухае“, по небето над София се стелят облаци, а момите белят платно до ромоняща река.

За да добави още подправки към любопитството на публиката, етнологът Анелия Милушева е предоставила 200-годишна носия от личната си колекция, сребърни пафти и гривни. Тя е и автор на обяснителните текстове към плаките и в каталога.

На тържественото откриване, над което се стелеше упойващ аромат на рози,  присъства извънредния и пълномощен посланик Тодор Стоянов, тъй като изложбата е под патронажа на Посолството на България в Италия  в сътрудничество с Българския културен институт в Рим като част от Комуникационната стратегия на Република България за ЕС за 2019 г.

Стоичков с младата оперна певица Елеонора Илиева, която откри изложбата с народна песен.

 От София бе пристигнала специално Биляна Генова – директор на дирекция „Култура“ в Столична община, която не само произнесе речта си на италиански, ами  цитира и патриарха Вазов, написал възторжени стихове за страната на Данте и Петрарка.

В словото си Антонина Стоянова подчерта отличните връзки между България и Италия в миналото и днес. Тя подчерта, че на летището Рим ни посреща фигурата на Леонардо да Винчи, изваяна от Асен Пейков, че прочутите български оперни певци Борис Христов, Райна Кабаиванска, Гена Димитрова и Николай Гяуров са пели в Ла Скала. Не пропусна да отбележи и участието на Капитан Петко войвода в гарибалдийското движение, за което е почетен с бюст на хълма Джаниколо в Рим.

Серджо Гуарино, координатор на модерното и съвременно изкуство в Общината на Рим, каза добри думи за съчетанието между старинно и високотехнологично в експозицията.

Изложбата бе открита с изпълнение на народна песен от младата оперна певица Елеонора Илиева, под акомпанимента на роял на Илия Лазаров.

Най-ухажван от гостите на експозицията бе Христо Стоичков, който е в Рим за снимките на документална поредица за Европейското първенство по футбол.

Присъстващите българи отбелязаха, че за разлика от натрапчивия патриотизъм в други проекти, „България през стъклото на времето“ е елегантен, изискан и с интелигентни внушения. Те разгледаха с интерес и копията от дипломатически грами, съобщения на БТА, Ройтерс и други световни агенции от 20-те и 30-те години на ХХ век, с които са били завити стъклените плаки.  Специално за случая, закачени на дървени поставки за вестници, характерни за кафенетата от онова време.

Антонина Стоянова и Христо Стоичков на изложбата „България през стъклото на времето“.

След като разгледаха изложбата и си купиха каталози, отпечатани със съдействието на арх. Стефан Добрев, всички опитаха червените и бели вина на „Орбелус“ – истинска кантата за небцето, чукнаха се с коктейли с „Аперол“ и покрай другите хапки, пробваха и локум с аромат на рози.

Сред гостите бяха забелязани италианският режисьор и писател Алберто Симоне и съпругата му Роберта (дъщеря на легендарния актьор Нино Манфреди), българката с най-висока титла за красота Мисис Глоуб д-р Румяна Маринова и бившият областен управител на Пловдив Венцислав Каймаканов, две от дъщерите  и синът на Надежда Близнаков де Микели Витури, много българи, живеещи в Рим.

Христо Стоичков, очарован от изложбата, покани Антонина Стоянова да я представи и в Барселона.